ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. E0300 神奈川大学 人文学会
  2. 03 紀要論文
  3. 01 人文研究
  4. 20400 204集

教職課程履修学生の地理的認識の特徴 -日本の農村地域を事例に-

http://hdl.handle.net/10487/00017573
http://hdl.handle.net/10487/00017573
08a02ca3-52b2-4cf2-a938-0cdd11b0fbd9
名前 / ファイル ライセンス アクション
07 07 教職課程履修学生の地理的認識の特徴 -日本の農村地域を事例に- (5.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-01-21
タイトル
タイトル 教職課程履修学生の地理的認識の特徴 -日本の農村地域を事例に-
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of Geographical Recognition in Teacher Training Course Students -The Case of Japanese Rural Areas-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教職課程
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 地理教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 授業プラン
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 農村地域
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher training course
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 geographical recognition
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 lesson plan
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 rural area
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 清水, 和明

× 清水, 和明

ja 清水, 和明

ja-Kana シミズ, カズアキ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper aims to summarize the characteristics of geographical recognition based on the lesson plans created by trainee teachers (students in a teacher training course) regarding regional problems found in rural Japan. The result show that many trainees recognize population-related problems such as depopulation, population decline, declining birthrate, and aging population as regional problems found in rural areas of Japan. On the other hand, there is a tendency to regard locations other than metropolitan areas as rural areas, and many trainees had vague geographical recognition. Moreover, some trainees equated the decrease in the number of farmers and aging of farmers with the aging of rural areas. From 2022, “geography” will be a compulsory subject in high school. It is becoming increasingly important to educate trainee teachers who do not specialize in geography regarding geographical concepts and perspectives such as regional characteristics and regional differences in phenomena.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では、日本の農村地域にみられる地域問題について、学生が作成した授業プランの内容を基に地理的認識の特徴を整理した。過疎をはじめ、人口減少や少子化、高齢化といった人口にかかわる問題を、日本の農村地域にみられる地域問題として認識している学生が多いことがわかった。その一方で、大都市圏以外の地域を農村地域として捉える傾向があり、地理的認識が漠然としている学生が多くみられた。また、農業従事者の減少や高齢化と、農村地域の高齢化を同一視して捉えている学生もみられた。2022度から高等学校において「地理総合」が必履修科目となる。地理を専門としない学生に、現象の地域性や地域差といった地理学の見方・考え方を強く意識させることが、教職課程の講義で一層重要になっている。
言語 ja
書誌情報 ja : 人文研究
en : Studies in humanities

巻 204, p. 21-40, 発行日 2021-12-25
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0287-7074
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00123041
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 神奈川大学人文学会
言語 ja
出版者
出版者 The Society of Humanities at Kanagawa University
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:42:14.904103
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3