WEKO3
アイテム
アントニオーニにとっての“ヴェリタ”と“レアルタ”
http://hdl.handle.net/10487/0002001301
http://hdl.handle.net/10487/00020013014d121abb-73f5-44d8-9098-9b5f39040066
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アントニオーニにとっての“ヴェリタ”と“レアルタ” | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | “Verità” and “realtà” for Antonioni | |||||
言語 | it | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アントニオーニ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 構成的リアリズム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 表現 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 撮影方法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Antonioni | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | constructive realism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | recognition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | expression | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ways of shooting | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
鳥越, 輝昭
× 鳥越, 輝昭 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 重要な映画監督だったアントニオーニ(Michelangelo Antonioni)にとって"ヴェリタ"もしくは"レアルタ"が何を意味したのかを,認識と表現との両面について論じた。認識の側面について言えば,アントニオーニは外界と内面の両方に認識を向けて,外界の"ヴェリタ""レアルタ"が内面の"ヴェリタ""レアルタ"に影響している状態を分析するのが通例だったが,経歴の過程で,認識がもっぱら外界の"ヴェリタ""レアルタ"だけに向かったり,もっぱら内面の"ヴェリタ""レアルタ"だけに向かったりしたことがある。表現の側面について言えば,アントニオーニが,"ヴェリタ""レアルタ"をそのまま写し撮ることをせず,むしろ構成的に"ヴェリタ""レアルタ"を作りだしていたことが重要である。作品の奥深さは,身近な問題という特殊な"ヴェリタ""レアルタ"を扱うストーリーの背後に一般的問題という"ヴェリタ""レアルタ"が明示や暗示されていたことに由来している。撮影方法や,撮影現場・台本・俳優の扱い方も,すべて構成的リアリズムを実現するためのものだった。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article pays attention to what “verità” and “realtà”(the division of these two concepts is less clear than that of “truth” and “reality”) meant for the important director Michelangelo Antonioni, with reference both to his recognition and to his expression. He generally directed his recognition both to the truth and reality of the outside world and to those of peopleʼs inner consciousness, analysing the influences of the former on the latter. Sometimes in his career, however, his recognition directed itself almost solely either to the truth and reality of the outside world or to those of the mental state. The expression of his films was characterized by the constructed realism. He rarely shot the reality as it was. The profundity of his films derived from the general truth and reality expressed or implied behind the particular truths and realities which he found around him and made films out of. His ways of shooting and of treating locations, scripts, and actors and actresses were all aimed at constructing the reality in the way he wanted. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 人文学研究所報 en : Bulletin of the Institute for Humanities Resarch 巻 73, p. 101-123, 発行日 2025-03-14 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0287-7082 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00122854 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 神奈川大学人文学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | The Institute for Humanities Research. Kanagawa University | |||||
言語 | en |