WEKO3
アイテム
アントニオーニにとって“シンチェリタ”とは何か(2) -自身と自身の作品とについて
https://doi.org/10.24792/0002000582
https://doi.org/10.24792/0002000582f15ef35a-45c4-4b71-b39b-18ed6caef2a1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アントニオーニにとって“シンチェリタ”とは何か(2) -自身と自身の作品とについて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | What Is “Sincerità” for Antonioni ? (2) : regarding Himself and His Works | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アントニオーニ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シンチェリタ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 時代認識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内面組成 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 倫理性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Antonioni | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sincerità | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | views about times | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | formation of mind | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | morality | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24792/0002000582 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
鳥越, 輝昭
× 鳥越, 輝昭 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ミケランジェロ・アントニオーニは,映画監督として,時代との結びつきを失うことなく,自身の内面に時代の反響を捉えることを信条としていた。本稿では,アントニオーニの文章や発言を整理しながら,(1)時代をどのように認識していたか,(2)時代の反響を捉える内面はどのように組成されていたか,を探求した。アントニオーニは1950年代以降について,政治的・倫理的・社会的・身体的な不安定さを捉え,1970年代以降については閉塞・内向・暴力・残酷さを捉えていたことが明らかになった。(アントニオーニが多くを語らなかった)内面の組成については,出自・教育・経験,および映画・文学との関わり,に注目した。本稿ではさらに,映画作品のなかに「自身の倫理観」を注ぎ込むといったアントニオーニが,非宗教的でありながら極めて倫理的だったことを指摘した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | It was Michelangelo Antonioniʼs lifelong principle as a film director never to lose contact with his times, thereby catching their resonance within himself. Giving some order to his occasional writings and interviews, the present article made investigations about how he regarded his times and how his responsive mind had been formed. Antonioni perceived political, moral, social and physical instability in the 1950s and thereafter, and blocked-up feeling, introversion, violence and cruelty in the 1970s and thereafter. To fathom the formation of his mind, about which he was reticent, special attention was paid to his background and his relations to films and literature. The present article also argued that Antonioni, who acknowledged that he “poured his ethical views” in his films, was non-religious but deeply moral. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 人文学研究所報 en : Bulletin of the Institute for Humanities Resarch 号 71, p. 107-128, 発行日 2024-03-27 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0287-7082 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00122854 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 神奈川大学人文学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | The Institute for Humanities Research. Kanagawa University | |||||
言語 | en |