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  1. C0901 日本常民文化研究所 非文字資料研究センター
  2. 03 紀要論文
  3. 03 非文字資料研究
  4. 0260 第26号

三越呉服店による第2回広告画図案懸賞募集の実施とその影響

https://doi.org/10.24792/0002000122
https://doi.org/10.24792/0002000122
2d01ccf5-a9f4-4b95-ace8-a37ad654261c
名前 / ファイル ライセンス アクション
03 03 三越呉服店による第2回広告画図案懸賞募集の実施とその影響.pdf (8.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-10-02
タイトル
タイトル 三越呉服店による第2回広告画図案懸賞募集の実施とその影響
言語 ja
タイトル
タイトル The Influence of the Second Poster Design Competition by Mitsukoshi Department Store
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24792/0002000122
ID登録タイプ JaLC
著者 田島, 奈都子

× 田島, 奈都子

ja 田島, 奈都子

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 1913年に三越呉服店(以下、三越)は、自店で用いるポスター用原画を公募する「第2回広告画図案懸賞募集」を実施した。2年前に行った「第1回広告画図案懸賞募集」よりも、80点多い367人による381点の応募作品の頂点に立った、平岡権八郎による油彩画の《上代美人》は、前回の1等当選作である橋口五葉の《此美人》とは、いろいろな面でかなり異なる特徴を有していた。しかし、明治から大正へ改元が起った当時、市民の間では皇室や日本の伝統文化に対する関心が高まっていたことから、《上代美人》は「時代の気分」を体現化した作品として評価され、結果的に後日、その影響を受けた類似作品を多く生み出すことになった。 こうして、「第2回広告画図案懸賞募集」は優秀なポスター用原画を得られたことで、本来の目的を達成し、併せて行われた上位入賞作の展覧会も好評を博したことから、全体としても大成功を収めた。しかし、三越は以降ポスター用原画の公募を行わず、翌年からは自店の図案部員であった杉浦非水に、ポスターを担当させることにした。この背景には、この企画の発案者であり、取締役を務めた同店の日比翁助が、体調不良から実質的に1913年7月に勇退したことに加え、同年には大阪に所在した日本精版印刷合資会社が応募規定をそのままに、賞金金額を減額した同様の広告画図案懸賞募集を実施したことが影響を与えた。特に、後者の企画における上位入選者が、自店が過去2回行った懸賞募集のそれと重なっていたことは、広告活動において常に新機軸を打ち出してきた三越に、名誉ある撤退を促したと思われる。 いずれにしろ、三越によって実施された全2回の広告画図案懸賞募集は、以前から日本の広告史やデザイン史においても、特筆に値する出来事とされてきたが、実態として当時も各方面に対して大きな影響を与え、その後の日本のポスターの発達を方向付けるものとなった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In 1913, Mitsukoshi Department Store held its second competition for a poster design to be used in the store. The competition attracted 381 entries by 367 artists, 80 pieces more than the first competition held two years earlier. The first prize winner, Jodai Bijin, an oil painting by Hiraoka Gonpachiro, featured many aspects different from the first competitionʼs winner, Kono Bijin by Hashiguchi Goyo. Japan was undergoing a transitional period at the time, as the Meiji Era ended in 1912 with the passing of Emperor Meiji and the Taisho Era was ushered in. With the peopleʼs growing interest in the Imperial Family or traditional Japanese culture, Jodai Bijin, which depicted a woman of ancient times, was acclaimed as an artwork reflecting ‶the feeling of the times." The paintingʼs impact can be recognized in the fact that many similar works were created after that. The second poster design competition achieved its original aim of producing an excellent poster design, and the series of events ended in overall success, including the highly popular exhibition displaying prize-winning works. However, Mitsukoshi stopped soliciting designs from the public thereafter, with its design departmentʼs Sugiura Hisui given the task of creating posters. This move was partly because Hibi Osuke, the companyʼs senior executive director who had concocted the idea of a poster design competition, practically retired in July 1913 for health reasons. Another plausible explanation is that Nihon Seihan, a printing company based in Osaka, held a similar advertisement design competition in the same year using Mitsukoshiʼs application guidelines, though with reduced prize money. Since some of the prize winners had also ranked high in Mitsukoshiʼs two competitions, the new contest is thought to have prompted Mitsukoshi, which prided itself on pursuing innovative advertising activities, to make an ‶honorable retreat." Nevertheless, Mitsukoshiʼs two poster design competitions remain as noteworthy events in Japanʼs advertisement and design histories. The undertakings also had a far-reaching influence in various fields over the following years and set the direction for the development of advertisement posters in Japan.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
言語 ja
書誌情報 ja : 非文字資料研究 = The study of nonwritten cultural materials
en : The study of nonwritten cultural materials

号 26, p. 35-59, 発行日 2023-03-20
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2432-5481
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12776889
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 神奈川大学日本常民文化研究所 非文字資料研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Research Center for Nonwritten Cultural Materials, Institute for the Study of Japanese Folk Culture, Kanagawa University
言語 en
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Ver.1 2023-10-02 01:38:57.801086
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