ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. C1100 人間科学研究所
  2. 03 紀要論文
  3. 01 神奈川大学人間科学研究
  4. No.10

学級の「成熟」過程に関する実証的研究 -授業開始のあいさつ場面における教師のナラティヴに着目して-

http://hdl.handle.net/10487/0002000077
http://hdl.handle.net/10487/0002000077
5a8f6c98-e27e-4c3e-99d0-39059b9245e9
名前 / ファイル ライセンス アクション
01 01 学級の「成熟」過程に関する実証的研究 -授業開始のあいさつ場面における教師のナラティヴに着目して-.pdf (419 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-09-08
タイトル
タイトル 学級の「成熟」過程に関する実証的研究 -授業開始のあいさつ場面における教師のナラティヴに着目して-
言語 ja
タイトル
タイトル An Empirical Study on "the Maturity" Process of the Class : Focusing on Teachers’ Narratives in the Greeting Scene at the Beginning of the Class
言語 en
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学級集団
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学級経営
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ナラティヴ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 エスノグラフィー
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育社会学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 classroom group
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 class management
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 narratives, ethnography
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 sociology of education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 齋藤, 楓美

× 齋藤, 楓美

ja 齋藤, 楓美

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は、授業開始のあいさつ場面に着目し、学級集団の変容を「成熟」概念を用いて捉え、学級の成熟が当事者たちによってどのように立ち上げられ、どのような過程を経て定着していくのかを明らかにすることである。学級のあるべき姿を一般化する研究や、学級集団の状態を計量化して明らかにする研究では、教師や児童が生きている現実に接近できない。そこで本稿は、学級に長期的に密着し、学級で用いられるナラティヴを研究対象とすることで、教師や児童が構成している現実に接近した。
 分析の結果、学級の成熟とは、①必ずしも児童全員の変容を要するものではなく、ナラティヴによって立ち上げていくものであり、②課題性を変えることで前の課題をできたことにし、これを積み重ねていくことが学級の成熟であることが明らかになった。成熟はナラティヴによって立ち上げられる必要があるが、単に構成されるだけでは成熟は達成されない。児童たちが教師のナラティヴに応えて実態を改善させる必要もあり、教師は改善された実態を新たなナラティヴによって構成し直し、学級の成熟の一側面を達成させ、次なる課題に向かうのである。ナラティヴと実態の好循環を、教師が児童とともに産み出すことが学級の成熟過程なのである。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to clarify how the maturity of the class is manifested and established by the parties involved. In this paper, I focus on the greeting scene at the beginning of class and use the concept of "maturity" to capture the transformation of the class. Studies that generalizes the ideal state of the class or that reveals the state of the classroom group through quantification cannot approach the reality in which teachers and students live. Therefore, this paper approached the reality as constructed by teachers and students by staying in close contact with the class for a long period of time by the parties in the class by using the narratives used in the class as the object of study.
 As a result of this analysis, the following things become clear: (1) The maturity of the class does not necessarily require the transformation of all students, but is manifested by narratives. (2) By changing the task, we pretend to have completed the previous task, and building on that is the maturity of the class. The maturity needs to be manifested by narratives, but the maturity is not achieved by merely being composed. Students need to respond to the teachers' narratives to improve reality of the situation. The teacher then reconstructs the improved reality with a new narrative, accomplishes an aspect of classroom maturity, and moves on to the next task. The maturation process of the class is for the teacher to create a virtuous cycle of narratives and reality together of the situation with the students.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究論文
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Full Paper
言語 en
書誌情報 ja : 神奈川大学人間科学研究
en : Kanagawa University Journal of Human Sciences

号 10, p. 1-9, 発行日 2023
DOI
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.60352/kujhs.10.0_1
関連名称 10.60352/kujhs.10.0_1
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 神奈川大学人間科学研究所
言語 ja
出版者
出版者 The institute of Human Sciences
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-09-08 06:57:35.224065
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3