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アイテム
聖(ひじり)と平安京周辺の山々
https://doi.org/10.24792/0002000041
https://doi.org/10.24792/0002000041dae714b7-0319-4896-8fbe-187efa6f8816
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
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公開日 | 2023-09-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 聖(ひじり)と平安京周辺の山々 | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Hijiri and the Mountains around Heian-kyo | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 聖(ひじり) | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 東山 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 西山 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 北山 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 北山の辺 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.24792/0002000041 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
著者 |
繁田, 信一
× 繁田, 信一
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抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 「聖(ひじり)」と呼ばれた僧侶たちをめぐる研究においては、十世紀から十一世紀にかけての平安時代中期が大きな画期になる。というのも、聖たちが登場しはじめたのが、この時期だからである。 ただ、当時の聖についての従来の研究では、a空也(「阿弥陀聖」「市聖」)や行円(「皮聖」)のような平安京で活動する僧侶か、b播磨国書写山の性空や多武峰の増賀のような地方の霊山に籠る僧侶かの、いずれかのタイプの僧侶だけが、考察の対象とされてきた。また、これまでの研究の多くは、所謂「鎌倉新仏教」のうちの浄土教系諸宗派が成立する前史としての、浄土教史の文脈において、聖を考察対象とするものであった。 しかしながら、当時の記録や説話に登場する平安時代中期の聖たちの多くは、c平安京周辺の山々(東山・西山・北山)に籠る僧侶である。平安時代中期に実在したことが確認できる聖たちの多くは、右のa類型の僧侶やb類型の僧侶とは、明らかに異なる類型の僧侶だったことになる。 そこで、本稿においては、これまであまり学術的な関心を払われずにきた平安京周辺の山々を活動の場とした聖たちに注目して、まずは、彼らの活動の実態を把握していく。すると、彼らは、山に籠って修行に励むとはいえ、けっして都の人々と無関係に存在していたわけではなく、むしろ、都の人々からの援助があればこそ、修行に専念できるような修行僧たちであった。 また、そうした作業をも通じて、多くの聖たちの活動の場となった平安京周辺の山々について、平安時代の人々がどのような認識を持っていたかということを検討するならば、「東山」と総称される山々および「西山」と総称される山々は、仏典に説かれる多様な浄土の入口と見做されていたのに対して、「北山」と呼ばれる山々は、天狗や仙人や鬼や祀られない神といった非仏教的な「霊威」の存在たちの住処と見做されていたのであった。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | The mid-Heian period, from the 10th century to the 11th century, was a major landmark in the study of the monks called ‘Hijiri’. For it was at this time that the Hijiri began to appear. However, in the studies on the Hijiri in those times, only two types were considered : a) Hijiri sach as Kuya (‘Amida-hijiri,’ ‘Ichi-hijiri’) and Gyoen (‘kawa-hijiri’) who were active in Heian-kyo (presentday Kyoto); or b) monks who secluded themselves in sacred mountains in rural areas such as Shoku in Mt. Shosha in Harima Province or Zoga in Tonomine. In addition, most of the research works to date have examined the Hijiri in the context of the history of the Jodo (Pure Land) sect, as the precursors of the Jodo sects within so-called ‘Kamakura New Buddhism’. However, many of the hijiri who appear in the records and tales of that time during the mid Heian period were c) monks who secluded themselves in the mountains surrounding Heian-kyo (Higashiyama, Nishiyama, Kitayama). Many of the Hijiri who can be confirmed to have existed in the middle of the Heian period were clearly of a different classification than the Hijiri of type a or type b. Therefore, in this paper, I will first obtain an idea of the actual situation of the activities of the Hijiri who used the mountains around Heian-kyo as their place activity place, which has not received much academic attention until now. Although they secluded themselves in the mountains and practiced asceticism, they did not exist independently of the people of the capital ; rather, it was only with the support of the people of the capital that they could devote themselves to asceticism. If we examine how people in the Heian period perceived the mountains around Heian-kyo, which became a place of activity for many Hijiri through such work, we can see that the mountains collectively called ‘Higashiyama’ and the mountains collectively called ‘Nishiyama’ were regarded as containing various entrances to Jodo (Pure Land) described in Buddhist scriptures, while the mountains called ‘Kitayama’ were regarded as the residence of non-Buddhist ‘reii’ such as tengu (long-nosed goblin), sennin (mountain hermit people), oni (ogres) and deities not enshrined. | |||||||
言語 | en | |||||||
内容記述 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 論文 | |||||||
言語 | ja | |||||||
書誌情報 |
ja : 常民文化研究 en : Bulletin of Institute for the Study of Japanese Folk Culture 巻 1 (2022), p. 125-159,vi, 発行日 2023-03-30 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 2758-5026 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AB00007691 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 神奈川大学日本常民文化研究所 | |||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | Institute for the Study of Japanese Folk Culture Kanagawa University | |||||||
言語 | en |