WEKO3
アイテム
高等学校「地理総合」における地理情報システムを活用した学習内容の検討
http://hdl.handle.net/10487/00018347
http://hdl.handle.net/10487/00018347d829b2e7-ac75-440b-9541-b20e6e115435
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
05 高等学校「地理総合」における地理情報システムを活用した学習内容の検討 (1.8 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-01-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高等学校「地理総合」における地理情報システムを活用した学習内容の検討 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Examination of Learning Contents Utilizing Geographic Information Systems in Senior High School “Geography” | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地理総合 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地理情報システム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域調査 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習内容 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | geography | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | geographic information system | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | regional survey | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning contents | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
清水, 和明
× 清水, 和明 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper aims to examine the learning contents in senior high school “geography” that use Geographical Information System (GIS). The status of GIS utilization was examined in the textbook chapter “Survey of Living Areas and Regional Perspective” in the “Geography”. The result show that revealed that GIS is used as a preliminary study in regional studies. Therefore, a unit plan for “Survey of living areas and regional prospective” was developed. The theme of the survey was set as “Current status and issues aff ecting agriculture in Yokohama City” and a preliminary survey method using Web GIS was explored. In limited class time, it is eff ective to use Web GIS to help students understand the transformation of a region form the past to present. Additionally, using RESAS (Regional Economy Society Analyzing System) to create maps and graphs related to the survey theme was found to be effective. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 人文研究 en : Studies in humanities 巻 207, p. 1-20, 発行日 2022-12-26 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0287-7074 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00123041 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 神奈川大学人文学会 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | The Society of Humanities at Kanagawa University | |||||
言語 | en |