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アイテム
看板から見る商人の行動 -中国広州の商店街を事例に-
https://doi.org/10.24792/0002001667
https://doi.org/10.24792/0002001667abe0b502-bf2c-4df0-94fe-2dc69e609758
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
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| 公開日 | 2025-07-04 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 看板から見る商人の行動 -中国広州の商店街を事例に- | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Merchant Behavior Observed Through Store Signs -A Case Study of Commercial Streets in Guangzhou, China- | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| ID登録 | ||||||||
| ID登録 | 10.24792/0002001667 | |||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||
| 著者 |
徐, 梓淇
× 徐, 梓淇
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| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究は、中国の商業地域における看板という非文字資料を研究対象にしている。具体的には、看板の写真資料を収集し、店の規模、業種、看板の数量と色合いなどを統計的に分析することで、その形態に関する全体的な特徴を整理し、これらの特徴と商人の行動との関係を考察した。 本研究の資料収集地として、広州市市内の北京路地区を選んだ理由は、広州の商業都市としての地位と、北京路地区が都市の歴史と発展における商業中心地であることにある。現地調査と資料整理により、現在の北京路地区で最も発達している商業は、衣料品業、飲食業、ジュエリー業、書画骨董業の四つであることが明らかになった。さらに本研究では、これらの四つの業種の店の看板を対象に、調査対象を選定し、すべての屋外広告看板ではなく、店舗の看板を分析対象とした。次に、店の規模、業種、看板の数量、色合いなど、最も明確な形態要素を収集し、これらの一般的な形態特徴を統計的に分析する。そして、いくつかの形態の間の関係を考察した。 その結果として、広州の商業中心地においては、商人が業種や店の規模に応じて看板を使用する習慣に違いがあることが分かった。従来の通念では、中国の商店は赤色の看板を好むとされてきたが、実際にはすべての商店が赤色の看板を用いているわけではなく、業種や看板の種類によって様々であった。また、店舗看板には業種間の差異があるが、店の正面の中心に設置されてない看板には、業種を問わず赤色や黄色の看板が好まれる傾向が見られた。すなわち、現代中国の商人は、看板の持つ業種を表す象徴的機能を重視する一方で、商いの民俗中で共有されている物質の形態に対する習慣も保持していることが分かる。 |
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| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This study focuses on nonwritten cultural materials, specifically signs, in commercial areas of China. It involves collecting photographic data of signs and statistically analyzing factors such as store size, industry, the number of signs, and their colors. The goal is to identify the overall characteristics of these signs and explore their relationship with merchant behavior. The Beijing Road area in Guangzhou was chosen as the research site due to Guangzhouʼs status as a commercial city and Beijing Roadʼs historical and developmental significance as a commercial hub. Field research and data organization revealed that the most developed industries in the current Beijing Road area are clothing, food and beverage, jewelry, and calligraphy and antiques. The study focuses on the signs of stores in these four industries, analyzing store signs rather than all outdoor advertisements. The most distinct morphological elements, such as store size, industry, the number of signs, and their colors, were collected and statistically analyzed. Relationships between some of these elements were also considered. As a result, it was found that in Guangzhouʼs urban commercial centers, merchantsʼ habits in using signs vary according to industry and store size. Contrary to the conventional belief that Chinese stores prefer red signs, not all industries use red signs extensively, and the number of red signs varies by industry. While there are differences in store signs between industries, signs not at the central position of the store space tend to prefer red or yellow, regardless of the industry. This indicates that modern Chinese merchants value the function of signs as symbols representing the industry, while also maintaining habits regarding material forms shared within commercial folklore. |
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| 言語 | en | |||||||
| 内容記述 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | 論文 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 書誌情報 |
ja : 非文字資料研究 = The study of nonwritten cultural materials en : The study of nonwritten cultural materials 巻 30, p. 117-141, 発行日 2025-03-20 |
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| ISSN | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 2432-5481 | |||||||
| 書誌レコードID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12776889 | |||||||
| 著者版フラグ | ||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 神奈川大学日本常民文化研究所 非文字資料研究センター | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | Research Center for Nonwritten Cultural Materials, Institute for the Study of Japanese Folk Culture, Kanagawa University | |||||||
| 言語 | en | |||||||