@article{oai:kanagawa-u.repo.nii.ac.jp:00014874, author = {Lovely, Esther}, issue = {67}, journal = {人文学研究所報, Bulletin of the Institute for Humanities Resarch}, month = {Mar}, note = {This paper takes a narrative inquiry approach to examine the communication and cultural identity change experiences of a Japanese returnee who studied abroad in the United States. for a semester. Many studies on Japanese returnees have identified the challenges and difficulties returnees face upon their return to Japan. However more investigation is needed into the long-term impact of returnee experiences, especially as they reach adulthood, navigate university and Japanese work culture. Visual timelines and semi-structured interviews held over a period of several months during 2018 were used in this study to elicit detailed accounts of the research participantʼs experiences. Following narrative inquiry methods, the data were constructed into a detailed case story. The case story focuses on the returneeʼs communication habits among her social networks, and the impact of these networks on her cultural identity change over time. The participantʼs childhood years spent abroad gave her English language skills and a positive image of the U.S. while her study abroad experience, while affirming her positive attitude towards the U.S., motivated her to aim for a career in Japan, where she felt she could make a valuable contribution to Japanese society., 本稿はナラティブ・アプローチを使用して半年アメリカで留学した帰国子女のカルチュラル・アイデンティティーの順応とコミュニケーションの経験を考察する。先行研究は帰国してからの帰国子女の直面する困難について示したものが多い。しかし,帰国子女の経験からの長期的な影響についての調査が必要である。それは,帰国子女が成人すると,日本の大学と職場の環境を継続的に接していくからである。帰国子女である本研究の参加者の経験を調査するために2018年に数か月間インタビューを行った。ナラティブ分析の方法を使用し,ケースストーリーを書きだした。ケースストーリーは参加者のコミュニケーションのパターンとカルチュラル・アイデンティティーに与える影響についてだ。アメリカで過ごした子供時代を過ごしたことは,参加者の高い英語運用能力と,アメリカについてのポジティブな印象を持つことに寄与している。大人になってからのアメリカでの留学の経験は,参加者が日本の社会を改善するために日本で就職することを目指すようになった。}, pages = {137--156}, title = {“Communication and cultural identity change : case story of a Japanese returnee studying abroad”}, year = {2022} }