@article{oai:kanagawa-u.repo.nii.ac.jp:00014099, author = {田島, 奈都子}, issue = {22}, journal = {非文字資料研究 = The study of nonwritten cultural materials, The study of nonwritten cultural materials}, month = {Mar}, note = {本稿は中国のポスター史の黎明期に当たる、1880 ~ 1920年代半ばに製作された中国語表記のポスターを研究対象とし、それらに見られる特徴について、考察・検証したものである。この時代については、現存作品が極めて少なく、そのことが長らく研究上の足かせになっていた。しかし、2017年から数年にわたって、論者は香港文化博物館とマカオ在住の個人コレクター・蕭春源氏が所蔵する、大量の戦前期のポスターを、中国人女性研究者の呉詠梅氏と共同で、直接閲覧調査する機会を得たことで、多くの新発見を得ることができた。中国におけるポスター史は、現存する作品を見る限り、イギリス系商社である泰隆洋行を依頼主とする、1889 ~ 90年用の作品によって幕が開いた。そして以降も 1920年代後半まで、つまり技術的には製版方法が描画で、その作業に膨大な手間隙と資金を要した時代に、中国のポスター界を牽引したのは、香港や上海を拠点に活動した、貿易に携わる外資系の損害保険、商社、海運、エネルギーの四業種であった。これらは度重なるポスター製作を通して、後世につながる中国製ポスターの基本的な仕様、具体的には四六半切のアート紙を用いて、上段のリボン状の部分に社名を横書きで記載し、下段にカレンダーを配することなどを、実質的に規定・定着させた。ただし、画面中央部のポスター主題に関して述べると、外資系企業は中国の古典や故事に則ったものを選ぶ傾向が強く、これらは清代に製作・流布した蘇州版画と重なる。ところが、1910年代半ば以降になって、ポスターの依頼主として登場した中国人資本の企業は、こうした主題を採用せず、それらは同時代の近代的な風俗画を好んだ。なお、最初期の中国語表記のポスターは、これまで上海のイギリス租界に所在した印刷会社が窓口となって受注し、同社のロンドン工場で製作されたと認識されてきた。しかし、今回の調査によって、早い段階から香港に所在する印刷会社も製作を請け負っていたことが判明した。, This paper will investigate Chinese posters created between the 1880s and the mid1920s – the dawn of Chinese poster history – to examine their characteristics. The few such posters that survive today have posed a barrier to studies on this subject for a long time. Over the years since 2017, however, the author benefited from the opportunity to scrutinize and study 36 many of the pre-World War II posters owned by the Hong Kong Heritage Museum and a private collector in Macau, Xiao Chun Yuan, in collaboration with the Chinese researcher Wu Yong Mei, which led to many new discoveries. The history of posters in China began with those created between 1889 and 1890 upon the request of the British trading company Barlow & Company. Until the late 1920s when the printmaking method used was drawing, and poster creation required an enormous amount of time and money, four industrial sectors consisting of foreign damage insurance companies, trading companies, marine transportation companies, and energy companies in Hong Kong and Shanghai led the poster industry in China. These companies created many posters, thereby contributing to the development and establishment of basic Chinese poster specifications, for example, using 788 × 545mm art paper, writing the company name horizontally in a ribbonshaped section in the upper part, and inserting a calendar in the lower part, that were passed on from generation to generation. There was a strong tendency among foreign companies to choose Chinese classics and historical events as the main themes that were printed in the middle part. In this respect, the posters resemble Suzhou woodblock prints produced and distributed during the Qing era. Yet, after the mid-1910s, companies with Chinese capital that ordered the creation of posters preferred modern genre paintings over classical themes. Initially, printing companies in the British Concession in Shanghai were believed to have served as a contact for ordering such posters and created them at the factories in London. Nevertheless, this study found that printing company in Hong Kong also took part in the creation of these posters from an early stage., Departmental Bulletin Paper, 論文}, pages = {35--72}, title = {戦前期の中国製ポスターに関する研究 -1880~1920年代半ばに製作された中国語表記の作品に見られる特徴について-}, year = {2021} }