@article{oai:kanagawa-u.repo.nii.ac.jp:00013155, author = {田島, 奈都子}, issue = {20}, journal = {非文字資料研究 = The study of nonwritten cultural materials}, month = {Mar}, note = {本稿は「大戦ポスター」としばしば称される、第一次世界大戦期に欧米で製作されたポスターが、1910年代半ば~1920年代までの間に、日本のデザイン界においてどのように受容され、影響を与えたのかについて論じた「戦前期日本のデザイン界における第一次世界大戦ポスターの受容と影響」の続きであり、1931年の満洲事変勃発以降、1945年の終戦までの間に、大戦ポスターがどのように取り上げられ、受容されたかについて検証することを目的としている。 日本における政治宣伝を目的としたプロパガンダ・ポスターは、1929年に陸軍省と文部省を依頼主として製作された作品に遡る。ただし、その製作が本格化したのは、1931年の満洲事変勃発以降であり、1937年の日中戦争開戦を契機として、それは一段と活発化した。しかし、それまでの日本においては、プロパガンダ・ポスターが製作されてこなかったことから、依頼主となる各省庁も依頼を受ける図案家も、どのような図案にすればよいのかわからず、その際に参照・翻案 とされたのが大戦ポスターであった。 こうして、大戦ポスターは十五年戦争期に再び注目され、ポスターや新聞広告を製作する際に盛んに翻案とされたが、この時代に積極的に選ばれたのは、銃剣を手にして戦う兵士を主題としたものや、機関銃や戦車、弾薬など、前線を感じさせる作品であり、1920年代までとは大きく異なっていた。ただし、十五年戦争期の日本においては、実際の製作・使用から10年以上が経過した大戦ポスターが再び注目され、新たなグラフィック作品を製作する上で大いに活用されたのは事実であり、その頻度は欧米よりも高く、影響は長く続いた。 なお、この時代の大戦ポスターは、市民に対して銃後の覚悟を促すための、格好の材料としても盛んに活用され、実際にはそのような文脈で、直接的に紹介・使用されることの方が多かったことも忘れてはならない。, This paper is a continuation of “The Reception and Influence of First World War Posters in Design Circles of Pre-war Japan,” which argued how propaganda posters made in the United States and Europe during World War One were received in Japan’s design circles from the mid-1910s to the 1920s. The purpose of this second paper is to examine how world war posters were introduced and received in Japan during the so-called “Fifteen-Year War Period” from the Manchurian Incident in 1931 to the end of the Second World War in 1945. In Japan, political propaganda posters were first created in 1929 at the behest of the Army Ministry and the Education and Culture Ministry. The move shifted into full swing after the Manchurian Incident in 1931 and was accelerated further by the outbreak of the Sino-Japanese War in 1937. Since there was no precedent of such posters in Japan, neither the ministries requesting them nor the illustrators entrusted with their creation had any concrete ideas as to their design. What they used as reference or materials then were the propaganda posters made in Western countries. In this way, world war posters recaptured people’s attention during this period as they were often adapted into posters and newspaper advertisements. However, one major difference from the 1920s was how the authorities particularly favored designs that featured soldiers fighting with bayonets, or motifs such as machine guns, tanks or ammunition suggestive of the war front. At any rate, world war posters were reevaluated during the Fifteen-Year War Period, more than ten years after they were originally made and used, and played a major role in producing new graphic works in Japan. In fact, these posters were used more profusely in Japan than in Western countries and their influence lasted longer. It is also notable that Western war posters were considered an effective measure to encourage citizens to prepare themselves at the home front. It was in this context that they were introduced or adapted., Departmental Bulletin Paper, 論文}, pages = {1--29}, title = {戦前期日本のデザイン界における第一次世界大戦ポスターの受容と影響2}, year = {2020} }