
507

 

　The Japanese government sent forth a powerful fleet and multitudinous army to Taiwan in 1874 on the 
pretext of some Ryukyuan castaways drifted there being killed by Native Formosan. English newspapers 
and periodicals in Yokohama, such as The Japan Punch and The Japan Weekly Mail, had long-lasting interest 
in “Formosan Expedition” and kept on covering it. At the very beginning, they both meant to have a fairly 
neutral position in reporting the “Formosa Expedition,” supporting China while condemning Japan unani-
mously. But as the situation changed for the good of Japan, their attitude reversed gradually. They turned to 
laugh at China, some reports in The Japan Weekly Mail even tried to seek defense for the Japanese action. 
Stance of both publications changed, still there were details of differences between them two in the way of 
their reporting. The standpoint of the press were strongly influenced by factors both at home and abroad, 
especially the interest of the editorsʼ motherland and the worldwide public opinions. The subtle relation 
between The Japan weekly Mail and the Japanese government played an important role as well. They some-
how touched upon its influence, yet both The Japan Punch and The Japan Weekly Mail failed to dictate the 
profound and lasting consequence of the “Formosa Expedition” to both Chinaʼs and Japanʼs internal affairs 
and diploma policies. They also failed to forsee the challenge and impact on the situation in East Asian coun-
tries and international order of East Asia.

　Key Words：Formosa Expedition ; The Japan Punch ; The Japan Weekly Mail ; Covering

Covering of “Formosa Expedition” in Yokohamaʼs English Press
　―　The Japan Punch and Japan Weekly Mail　―　

NIE Youjun




