ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. C0500 言語研究センター
  2. 03 紀要論文
  3. 02 神奈川大学言語研究
  4. 0290 29巻

学術場面における大学生の発話調整 : 協同学習における自然発話データから

http://hdl.handle.net/10487/3862
http://hdl.handle.net/10487/3862
f0846b03-42ce-40be-9f86-f06ad49a6f99
名前 / ファイル ライセンス アクション
kana-12-19-0005.pdf kana-12-19-0005.pdf (5.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-03-13
タイトル
タイトル 学術場面における大学生の発話調整 : 協同学習における自然発話データから
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 発話調整
キーワード
主題Scheme Other
主題 協同学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 スピーチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 沈黙
キーワード
主題Scheme Other
主題 回避
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 富谷, 玲子

× 富谷, 玲子

WEKO 19343

富谷, 玲子

Search repository
Tomiya, Reiko

× Tomiya, Reiko

WEKO 19344

Tomiya, Reiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Among various learning situations, this paper focuses on analysis of utterance adjustment in cases of individual speeches and collaborative learning. "Utterance adjustment expressions" are defined as "phonetic phenomena which have no meaning except for the function of adjusting an utterance", with 60 minutes of recorded audio and video data in collaborative learning and three minute speeches of 20 students as the basis for analyzing types, usage frequency, and appearance osition of utterance adjustment expressions, to obtain the following conclusions. In terms of frequency, compared with speeches, utterance adjustment in collaborative learning is near to that in regular conversation. In collaborative learning, long or repeated instances of silence are frequent, with utterance adjustment appearing either before or after this silence, whereas in speeches there are no periods of silence longer than two seconds. With utterance adjustment in collaborative learning, "negative responses" are not preferred. Through silence and breaks in conversation, collaborative learning participants provide hints to each other of the existence of a problem or difficulty and the necessity for adjustment, then presenting substitutable alternatives, and choose one from the most "affirmative response", a process of attaining agreement in order to solve the problems.
書誌情報 神奈川大学言語研究

巻 29, p. 85-105, 発行日 2007-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-3136
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN1008864X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他の言語のタイトル
その他のタイトル Analysis of University Student Utterance Adjustment in Learning Situations : From Data Associated with Oral Japanese in Speeches and in Collaborative Learning
出版者
出版者 神奈川大学言語研究センター
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Departmental Bulletin Paper
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:24:55.604458
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3